Köpvillkor för pysselpandan.se
Är det något du undrar över gällande våra villkor når du oss enklast via vårt kontaktformulär.
Vår juridiska namn är: Pysselpandan AB, organisationsnummer 559141-8560, adress Lektor Anderssosn Gata 6, 30269 Halmstad, Sverige
1. Köp
Vid beställning träffas avtal om köp först när pysselpandan.se bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse skickas efter att vi kontrollerat vårt lager och packat produkten, vanligtvis inom 24h efter att beställning mottagits av pysselpandan.se. Om leveranstiden ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt. Du har alltid rätt att häva köpet utan kostnad fram till att varan är skickad. Vi reserverar oss för slutförsäljning och felaktigt lager, skulle detta inträffa kommer vi skyndsamt att kontakta kunden för att meddela denna. Pysselpandan.se har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har mottagits från kund. För att handla hos oss måste du vara 18 år och pysselpandan.se måste kunna fastställa kundens bostadsadress.
2. Priser
I priserna ingår moms med 25 % för beställningar inom EU. Vid bekräftad beställning kan priserna endast ändras av omständigheter som pysselpandan.se inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Inga expeditionskostnader tillkommer. Skulle priset ändras har kunden rätt att utan kostnad häva köpet.
3. Frakt
Vår fraktkostnad beror på varornas volym och vikt, aktuell kostnad ses i varukorgen och kassan. Vid leverans med Postnord kommer paketet att hängas på dörren/brevlådan ifall det inte går ner i brevlådan.
Vi skickar internationellt med kurir, fraktkostnaden varierar med land.
Fraktkostnaden kan komma att ändras och ibland vara rabatterad. Du ser fullständig fraktkostnad i kassan.
Du kan se våra kompletta leveransvillkor här.
4. Betalningsalternativ/betalningsvillkor
4.1 Kortbetalning
Vi använder Stripe för säkra kortbetalningar. Läs mer om Stripe här: https://stripe.com/en-se
Dessutom går det att göra kortbetalning via PayPal. Läs mer om PayPal här: www.paypal.com
Ni väljer själv vilken betalleverantör ni vill använda vid Checkout.
4.2 Swish
Säker betalning sker via Swish. Du accepterar beloppet i din Swish-app för att betala.
4.3 PayPal
Säker betalning sker via PayPal. Du behöver inte ha ett PayPalkonto för att handla. Läs mer om PayPal här: www.paypal.com
5. Leveranser
Beställningar behandlas under nästkommande vardag och levereras normalt inom 3-4 dagar inom Sverige.
Vi reserverar oss för att samtliga lagervaror blir slutsålda innan vi hinner uppdatera hemsidan, och då upplyser vi kunderna om den beräknade leveranstiden. Kunden har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte varan finns i lager. Paketen levereras av DHL till serviceställe eller skickas som post via Postnord.
6. Leveransförseningar
Ibland uppstår leveransförseningar från våra leverantörer utom vår kontroll. Det kan till exempel ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss eller problem i tillverkningsprocessen. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser drar ut på tiden. Du har som kund alltid rätt att häva köpet utan kostnad vid leveransförsening under förutsättning att varan inte redan är hos speditören.
7. Transport
Pysselpandan.se ansvarar för transport till dig som kund. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.
8. Skadade varor
När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar din beställning direkt. Har du mottagit en felaktig eller skadad vara, kontakta oss så snart som möjligt via vårt kontaktformulär.
9. Ångerrätt och öppet köp
Privatkunder har enligt distansavtalslagen rätt till 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Återsänd vara måste vara oanvänd och i sin originalförpackning. Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp står kunden för returfrakten.
Som kund hos oss erbjuder pysselpandan.se även bytesrätt inom 30 dagar från det att du beställt varan. Detta gäller endast oanvända produkter.
10. Reklamationer
Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ber vi dig kontakta oss via e-post för vidare instruktioner. Meddela oss via vårt kontaktformulär innan du skickar något. Lägg med fakturan/kvittot så vi kan identifiera returen. Kom ihåg att du ansvarar för frakten till oss.
Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.
11. Återbetalningar
Återbetalning sker via Mondido eller Paypal. Summan återbetalas alltid till samma konto som använts vid köpet och snarast möjligt från det att vi har mottagit och godkänt returen.
12. Reservationer
Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.
13. Skydd av personuppgifter
I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet endast i syfte för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt PUL och GDPR (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice (gärna via vårt kontaktformulär). Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter (se vår integritetspolicy).
Under 2018 ersätts PUL av GDPR som är nya dataskyddsregler som gäller inom hela EU. För exakt information om vad vi lämnar ut om dig som kund, se vår privacy policy.
En skillnad är att vi som företag måste ha utsett ett dataskyddsombud. Hos oss är Andreas Sundgren dataskyddsombud. Har du frågor kring hur vi behandlar din information som titta gärna på vår integritetspolicy eller kontakta oss via vårt kontaktformulär.
14. Ej uthämtat paket
När ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering till dig. Du som kund är ansvarig för att den adress och den e-postadress du angivit är korrekta.
Om du inte hämtar ut ditt paket så debiteras du en administrativ avgift på 250 kr, eller 500 kr vid internationella beställningar.
15. Force Majeure
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.
16. Länkar
Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen och distansavtalslagen mm.
http://www.konsumentverket.se/
http://www.arn.se/
Som konsument kan du även vända dig till EU för att få hjälp med konfliktlösning när du handlat på nätet.
Länk: ec.europa.eu/odr
“European Commission official websiteThe Online Dispute Resolution website is an official website managed by the European Commission dedicated to helping consumers and traders resolve their disputes out-of-court.”