Pysselpandans integritetspolicy.

Hur behandlar vi din personliga information?

När du handlar från en webbutik eller registrerar dig för ett nyhetsbrev, vårt eller någon annans, så lämnar du ifrån dig information om dig själv. Var du bor, vilken e-postadress du har och vad du handlar. Vissa av våra kunder undrar vad vi gör med informationen och här beskriver vi lite mer formellt hur vi arbetar med information.

Grunden i allt vi gör är att behandla våra kunder som vi själva vill bli behandlade, alltid. Det gäller även när det kommer till information.

Vi säljer aldrig någon data till tredjepart eller skickar reklam utan ert medgivande.

I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet i syfte för att fullfölja och tillhandahålla den service som behövs för att hantera ditt köp och följa upp det. Enligt dataskyddsförordningen (GDPR) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och du kan även begära att bli borttagen ur vårt dataregister. Kontakta i så fall vår kundservice (gärna via vårt kontaktformulär). Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter.
Notera att enligt lag är vi tvungen att spara fakturor och information relaterad till dessa i 7 år.

Vi har ett dataskyddsombud som ser till att allting stämmer i våra register och som du kan kontakta om det är något mer du vill veta. Hos oss är Andreas Sundgren dataskyddsombud.

 

Sammanfattning av vår informationshantering

Vi samlar in så lite information som möjligt. Vi behöver veta var du bor för att kunna skicka varorna hem till dig.

När du betalar med kort så krävs det att du uppger ditt kreditkortsnummer och för Swish ditt telefonnummer. Det går via en säker server och Mondido sköter kortbetalningar och Swish åt oss.
Använder du Paypal sparas din information i deras register vid betalning, läs mer i deras sekretesspolicy.

Sen så måste vi såklart veta vilka produkter du beställer och vi behöver din e-postadress för att kunna kontakta dig med leveransbesked, ändrad information osv.

Vill du bli aviserad via epost eller telefon behöver vi även den informationen om du inte gett oss den innan.

För uppföljning av din order och garantera nöjda kunder så sammarbetar vi med Trustpilot som kommer att skicka ut ett uppföljningsmail efter en vecka om ni inte har avsagt er att få mail från Trustpilot genom deras sida.

 

Här kommer en mer detaljerad beskrivning:

 

Vilka system hamnar dina uppgifter i när du handlar hos oss?

När du handlar hos oss så går din order igenom flera steg för att vi ska kunna behandla och skicka dina varor till dig.

Vi har även hantering från tredjepartsaktörer för nyhetsbrev och för statistik.

 

Woocommerce

Vi använder ett system för vår webshop som heter Woocommerce. Det är en databas där våra produkter, våra sidor med text och allt annat (inklusive den här sidan) du ser i webshopen finns samlat. När du lägger en beställning på pysselpandan.se så gör du det i Woocommerce.

Din beställning hamnar då i en databas på det webbhotell (FSData) som vi och deras tekniker har tillgång till. FSData förvarar informationen åt oss men behandlar den inte på något sätt utan vår tillåtelse och att vi begär det. Exempel kan vara om databasen är trasig så de behöver reparera den.

I beställningen finns information om vilka produkter (exempelvis garn, stickor, mönster etc) du köpt av oss, hur du betalat (men ingen information om kreditkort, personnummer eller liknande), den adress vi ska skicka varorna till.

Det är från Woocommerce du får e-postmeddelande om att vi mottagit din order och när vi skickat din order.

Om du gör byten eller skickar tillbaka varor till oss så brukar vi notera det i Woocommerce. En sådan notis kan exempelvis se ut så här:

180102: Kund vill byta till svart garn istället. Skickar nytt garn idag.

Har kan vi också spara och lägga in mailkonversationer koppade till beställning och byten, samt automatiska meddelande vid skapande av order eller när vi får ett meddelande från PayPal.

Vi skriver aldrig någon personlig information i notisfältet utan bara sådant som är relaterat till beställningen.

 

Mondido, PayPal och Swish

När du kommer till kassan så måste du betala för dina varor. Där kan du välja mellan flera olika betalsätt. Beroende på betalsätt så kommer en extern betalningsfömedlare information om ditt köp. Mondido lagrar betalinformation om köpet såsom handskakningar och kvittodata. Vilken data som sparas beror på betalsättet.
Kortbetalningar går via Mondido till Nets som är inlösare.
PayPal lagrar även de information om köpet och dig som använder deras tjänst, läs mer i deras sekretesspolicy.

 

Visma eEkonomi

När din beställning gått igenom lagras datan i vårt affärssystem. Vi använder ett separat affärssystem för att knyta ihop lager, bokföring och logistik. Det är bara vi och Vismas tekniker och kundansvariga som har tillgång till systemet och ingen bearbetar dina uppgifter utom vi.
Enligt lag måste vi spara bokföringen i 7 år innan den kan raderas.

 

Dina kundmail

Vi använder FSDatas mail för vår kundservice mail. När kontaktar oss via kontaktformuläret skickas det ett epostmeddelande till vår kundtjänst. Normalt sett raderar vi inkomna mail senast 2-3 månader efter att vi mottagit dem. Behöver vi spara någon information längre än så lagras den tills ärendet eller konversationen avslutats. 

Frakt

För att kunna leverera varorna till er behöver vi er adress och för avisering kan det också behövas telefonnummer eller epostadress.
Denna information kommer att användas hos den speditör vi använder oss av för den aktuella ordern för att kunna transportera varorna till er.
Informationen kommer därefter att sparas hos speditören för den aktuella ordern för spårbarhet.

 

Statistik

Vi använder oss av Googles tjänst för “Google Analytics”. Detta är till för att anonymt spåra ungefärlig geografisk region, vilka sidor som används, produkter som köps mm, allt för att kunna förbättra oss som webbutik.
Vi har anonymiserat informationen så den inte kan spåras till ditt IP-nummer, och sparar inte någon personligt identifierbar data. Här kan du läsa mer om Googles privatpolicy och datahantering.

 

Trustpilot

För uppföljning av köpen samt för att nya kunder ska kunna lita på att vi gör ett bra jobb så sammarbetar vi med Trustpilot.
Genom deras system kommer det att gå ett email efter 7 dagar som bjuder in er att skiva en recension på köpet.

Detta används för uppföljning av köp, för att garantera kundnöjdhet genom att ha ett publikt recensionssystem och för att kunder ska känna sig trygga i att handla på Pysselpandan.

Trustpilot är ett personuppgiftsbiträde för Pysselpandan. Om ni vill läsa exakt vad som vårt avtal är med dem så finns det här.

 

Nyhetsbrev

Vi använder oss av MailChimp för att skicka ut nyhetsbrev.
Om ni vill ha vårt nyhetsbrev ber vi er läsa igenom deras privatpolicy, speciellt sektion 6 och 7 som finns på engelska här.
Vid anmälan behöver ni acceptera inbjudan via ett e-postmeddelande innan ni blir tillagda i listan.

Den information som vi skickar till MailChimps nyhetsbrevslista är förnamn, efternamn och epostadress. Detta använder vi enbart för att personalisera nyhetsbreven och för att skicka ut vårt nyhetsbrev.
Vi skickar bara ut information, nyheter, tävlingar, kampanjer och dylikt i nyhetsbrevet som handlar om oss på Pysselpandan, aldrig reklam för tredje part.

Ni kan när som helst avregistrera er helt från nyhetsbreven genom att klicka på länken i nyhetsbrevet eller genom att kontakta oss via vårt kontaktformulär.

 

Användarkonto

Om ni vill kan ni skapa ett användarkonto hos oss på Pysselpandan.
Via detta konto kan ni hålla koll på er orderhistorik och spåra paket mm.
Vi använder oss inte av er kontoinformation för att kontakta er om det inte är nödvändigt.

 

Säkerhet

Vi sparar loggar över hackningsförsök och misslyckade inloggningar i vårt system, detta för att förebygga attacker mot vår hemsida och försäkra oss om er datas säkerhet.

 

Dataskyddsansvarig hos Pysselpandan?

Hos oss är det Andreas Sundgren som är dataskyddsansvarig och ansvarar för att alla medarbetare är insatta i hur vi bearbear information.
Vill du ha kontakt med oss angående din sparade information så kontakta oss via vårt kontaktformulär.

 

Cookies

Vi använder cookies på vår hemsida för att spara köpinformation och statistik.

Cookies är små textfiler som lagras på er dator från webbsidor ni besöker för att komma ihåg information om specifika sidor där de kan underlätta ert besök, till exempel hålla er inloggade eller spara inställningar från ett tidigare besök.

Woocommerce använder cookies för att kunna lagra dina varor i din varukorg. Woocommerce sparar inte någon data som kan användas för att identifiera er och lagrar därför inte några personuppgifter.Vill ni veta vad denna cookie innehåller kan ni läsa mer här.

YITH Wishlist använder sig av cookies för att spara information om produkter som ni själva väljer att lägga in i listan.
Mondido, vår betalleverantör använder sig av cookies för att spara information härrörande betalningarna.

Vi använder oss av Googles tjänst för “Google Analytics”.
Vi har anonymiserat informationen så den inte kan spåras till ditt IP-nummer. Här kan du läsa mer om Googles privatpolicy och datahantering.
För en djupare enalys av Google Analytics cookies kan ni läsa detta dokumentet.

Trustpilot lagrar cookies för att kunna skicka en senare inbjudan till att skriva en resension om ditt köp och din kundnöjdhet.

Wordfence är en av våra säkerhetsplugins till sidan. Detta plugin sparar cookies när användare loggar in i systemet.

WordPress i sig använder cookies för att hantera inloggade användare och dess inställningar.

Om du accepterar vår användande av cookies sätts en cookie för att ni inte ska få upp meddelandet igen. Denna är giltig i en dag, därefter måste ni acceptera vår användning av cookies igen.

 

Stänger man av alla cookies på sidan så kommer sidan inte att fungera, därför även om du nekar användandet av cookies kommer kritiska cookies fortfarande att vara tvungna att användas. Däremot så stoppar vi användningen av tredjepartscookies som tex facebook och instagram.

 

Information till andra aktörer

Vi lämnar aldrig ifrån oss din information till tredje part (med undantag av det som krävs för betalning, frakt eller nyhetsbrev, se separata sektioner ovan).
Undantag görs om vi av någon anledning är tvingade enligt lag eller domstolsbeslut.

 

Ta bort din information från vår databas

Den information vi sparar i bokföringssystemet finns bara som underlag för den ekonomiska transaktionen och behålls av legala skäl och kan därför inte raderas.
Ert konto här på Pysselpandan, er orderhistorik och nyhetsbrevsdata kan raderas on ni så önskar och vi kan ge er information om vilken data vi har sparat.

Har du frågor så är du välkommen att kontakta oss vi vårt kontaktformulär.